

O projekcie
Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży realizuje międzynarodowy projekt pt. „In4Aut – Integration programme for people with autism”, dofinansowany ze środków programu Erasmus+ w ramach akcji KA220-HED – Partnerstwa współpracy w sektorze szkolnictwa wyższego.
Projekt koordynowany jest przez MANS i realizowany we współpracy z uczelniami i instytucjami z Włoch, Hiszpanii, Grecji i Polski. Jego celem jest wspieranie integracji osób ze spektrum autyzmu na rynku pracy poprzez rozwój kompetencji kadry akademickiej oraz stworzenie specjalistycznych narzędzi i materiałów edukacyjnych.
Cel projektu
Celem głównym projektu In4Aut jest zwiększenie włączenia społecznego i zawodowego osób z autyzmem poprzez:
-
opracowanie narzędzi wspierających edukację włączającą,
-
przygotowanie kursu In4Aut dla szkolnictwa wyższego,
-
podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry uczelni,
-
szerokie działania upowszechniające.
Okres realizacji projektu
01.11.2024 – 30.04.2027 (30 miesięcy)
Budżet projektu
250 000,00 EUR
Rezultaty projektu
Projekt In4Aut – Integration programme for people with autism prowadzi do wypracowania zestawu rezultatów merytorycznych, organizacyjnych i dydaktycznych, których celem jest zwiększenie inkluzywności w środowisku szkolnictwa wyższego oraz poprawa szans zawodowych osób ze spektrum autyzmu (ASD):
-
Kompleksowy zestaw narzędzi metodycznych (toolkit) umożliwiający projektowanie i wdrażanie programów edukacyjnych skoncentrowanych na potrzebach osób z ASD. Toolkit zawiera: ramy metodologiczne, szablony gromadzenia danych (dotyczące dobrych praktyk, metod dydaktycznych oraz opinii interesariuszy), a także przewodnik po ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej.
-
Modułowy kurs In4Aut, którego treści dydaktyczne zostały opracowane z myślą o studentach kierunków społecznych, pedagogicznych, medycznych i zarządzania zasobami ludzkimi. Kurs zostanie zintegrowany z ofertą dydaktyczną uczelni partnerskich jako niezależna jednostka edukacyjna lub komponent istniejących przedmiotów.
-
Profesjonalizacja kadry akademickiej poprzez szkolenia specjalistyczne, które obejmą co najmniej 25 przedstawicieli uczelni wyższych (nauczycieli akademickich, wykładowców, trenerów). Program szkoleń obejmuje zagadnienia neurotypowości, projektowania edukacji włączającej, komunikacji interpersonalnej oraz projektowania przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej różnorodności.
-
Pilotażowe wdrożenie kursu In4Aut na uczelniach partnerskich z udziałem minimum 60 studentów, których proces kształcenia zostanie objęty działaniami ewaluacyjnymi i obserwacyjnymi. Pozwoli to na empiryczną walidację przyjętej metodologii.
-
Zwiększenie świadomości społecznej w zakresie funkcjonowania osób z ASD w kontekście akademickim i zawodowym, m.in. poprzez wydarzenia upowszechniające, debaty z udziałem interesariuszy oraz publikacje otwarte.
Partnerzy
Projekt In4Aut realizowany jest w ramach międzynarodowego konsorcjum pięciu instytucji z czterech państw członkowskich Unii Europejskiej, które posiadają ugruntowaną pozycję w zakresie edukacji wyższej, innowacji dydaktycznych oraz integracji społecznej:
-
Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży (Polska) – lider projektu, odpowiedzialny za zarządzanie całościowe, komunikację wewnętrzną i administrację finansową.
-
LUISS Guido Carli University (Włochy) – renomowana uczelnia specjalizująca się w ekonomii i zarządzaniu, lider działań związanych z opracowaniem kursu In4Aut.
-
University of Murcia (Hiszpania) – instytucja wiodąca w zakresie innowacji dydaktycznych i wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami, lider prac dotyczących podnoszenia kompetencji kadry akademickiej.
-
Ekpedeftiki Paremvasi KDVM S.A. (Grecja) – ośrodek specjalizujący się w szkoleniach zawodowych i działaniach na rzecz osób z niepełnosprawnościami, odpowiedzialny za wdrażanie komponentu praktycznego.
-
Fundacja InCREA (Polska) – organizacja ekspercka w zakresie innowacji społecznych i projektowania inkluzyjnych rozwiązań edukacyjnych, odpowiedzialna za działania upowszechniające i ewaluacyjne.
Produkty projektu
Realizacja projektu In4Aut skutkować będzie powstaniem wymiernych produktów edukacyjnych i organizacyjnych, które przyczynią się do zwiększenia dostępności, jakości i efektywności kształcenia osób z autyzmem w systemie szkolnictwa wyższego:
-
Metodyka projektowania kursów inkluzyjnych – dokument stanowiący podstawę teoretyczną i praktyczną do projektowania programów dydaktycznych dedykowanych osobom z ASD.
-
Modularny kurs In4Aut – zawierający sylabus, treści merytoryczne, zestawy ćwiczeń i scenariusze zajęć, przygotowane z uwzględnieniem zasad uniwersalnego projektowania edukacji.
-
Platforma cyfrowa i zasoby OER (Open Educational Resources) – umożliwiające szeroką replikację i adaptację wyników projektu w innych instytucjach edukacyjnych w UE.
-
Zestaw materiałów dydaktycznych i przewodników dla kadry dydaktycznej, które będą wspierały przygotowanie zajęć z uwzględnieniem potrzeb studentów neuroatypowych.
-
Tłumaczenia, digitalizacja i adaptacja materiałów dydaktycznych – zapewniające pełną dostępność językową i technologiczną.
-
Raporty ewaluacyjne i narzędzia walidacyjne – wspierające dalsze modyfikacje i integrację rezultatów z systemami jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym.
Aktualności
Inauguracja projektu
Projekt In4Aut oficjalnie rozpoczął się 1 listopada 2024 r. i obejmuje okres 30 miesięcy. W ramach pierwszego spotkania roboczego, które odbyło się online z udziałem wszystkich partnerów, zatwierdzono plan działania oraz podział odpowiedzialności za poszczególne pakiety robocze (Work Packages).
Piewsze spotkanie projektowe
Plan działań na 2025 r.
-
I–II kwartał 2025: wdrożenie metodologii i szablonów pracy w ramach WP2, organizacja paneli interesariuszy oraz wewnętrznych konsultacji.
-
III–IV kwartał 2025: opracowanie i weryfikacja treści merytorycznych kursu In4Aut oraz rozpoczęcie ich tłumaczenia i digitalizacji.
-
2026: pilotaż kursu na uczelniach partnerskich, organizacja warsztatów dla kadry oraz przygotowanie do konferencji podsumowującej.
Kontakt
osobiście
Międzynarodowa Akademia Nauk Stosowanych w Łomży
ul. Studencka 19, 18-400 Łomża,
Pokój 202
telefonicznie
tel. +48 86 216 94 97
mailowo: igor.skrodzki@mans.edu.pl






