Strategia umiędzynarodowienia Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży
WSA pretenduje do stania się nowoczesną placówką edukacyjną, badawczą i szkoleniową, wykorzystującą potencjał naukowo-dydaktyczno-administracyjny Uczelni.
Naszym celem jest wyróżniać się atrakcyjnym programem studiów na rynku międzynarodowym i zróżnicowaną ofertą edukacyjną. Dbamy o to, by nasi absolwenci wpasowywali się w lokalny rynek pracy ale też z wyniesionymi wiedzą i umiejętnościami praktycznymi odnajdywali się w całej Polsce i Unii Europejskiej. Dbamy o to by wykształcenie naszych absolwentów pozwalało na przyczynienie się w rozwój społeczno-gospodarczy regionu.
Priorytetem Wyższej Szkoły Agrobiznesu w Łomży jest zintensyfikowanie współpracy międzynarodowej w ramach Unii Europejskiej i ogólnie pojętej współpracy międzynarodowej. Wszystkie wysiłki są skupione w pierwszej kolejności na zwiększeniu szans mobilności naukowej i zawodowej studentów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych i administracyjnych oraz poszerzeniu liczby instytucji partnerskich w ramach programu Erasmus.
Kadra dydaktyczna jest zachęcana do odwiedzania instytucji partnerskich i poznania ich ofert edukacyjnych dla innowacji i modernizacji Uczelni. Prace badawcze i naukowe na polu międzynarodowym będą wspierane przez umowy oraz porozumienia z zagranicznymi jednostkami naukowo-dydaktycznymi.
Przy wyborze partnerów WSA będzie się kierowała przede wszystkim lokalizacją geograficzną (aby studenci i pracownicy mogli wybierać uczelnie i instytucje zróżnicowane pod względem kulturowym, językowym i ofertowym), celami badawczymi i ośrodkami badawczymi, wspólnymi programami studiów (które są planowane), oraz potrzebami i zainteresowaniami naukowo-dydaktycznymi studentów i pracowników.
Równie ważne przy doborze instytucji partnerskich jest przejrzyste ustalenie zasad i zapewnienie członkom mobilności bezpieczeństwa.
Jednym z najważniejszych celów Uczelni w strategii dotyczącej działalności dydaktycznej i naukowo-badawczej jest doskonalenie jakości poprzez czynny udział kadry dydaktycznej i administracyjnej w wymianie zagranicznej.
Spodziewany wpływ uczestnictwa w programie Erasmus na modernizację instytucji.
Udział w programie Erasmus jest jednym z najważniejszych, choć nie jedynym działaniem w zakresie internacjonalizacji uczelni. Jednym z priorytetów WSA jest wspieranie i promowanie mobilności pracowników i studentów przy wsparciu organizacyjnym, merytorycznym i finansowym programu. Umiędzynarodowienie Uczelni wiąże się z podwyższaniem poziomu wykształcenia jej beneficjentów, zwiększeniem zatrudnialności i elastyczności oraz rozwojem kluczowych kompetencji dla rynku pracy. Udział Uczelni w programie Erasmus dzięki rozpoznawalności i efektywności programu w zakresie rozwoju Uczelni, jej pracowników i studentów sprzyja poszukiwaniu partnerów zagranicznych dla wspólnych celów dydaktycznych, badawczo-rozwojowych, uznawalności zdobytego doświadczenia zagranicznego. Wpływa na zwiększenie szans zawodowych i rozwoju osobistego.
Jednym z ważniejszych celów współczesnego kształcenia jest jakość i przydatność wiedzy na
światowym rynku pracy. Dlatego w strategii Uczelni podkreślana jest praca nad doskonaleniem programów studiów, wykorzystanie w tym celu wyników badań naukowych, wymiana doświadczeń i rozwiązań z partnerami zagranicznymi, ciągły monitoring rynku pracy i śledzenie trendów we współczesnej edukacji. Biorąc pod uwagę europejskie trendy zmieniamy się by jak najlepiej przygotować studenta, który stając się absolwentem posiada tak bardzo wymaganą wiedzę praktyczną. Dzięki prowadzonym praktykom zagranicznym studenci mają okazję przetestować zdobytą w toku studiów wiedzę teoretyczną i przekonać się jak wygląda wybrany przez nich kierunek w praktyce.
Dzięki udziałowi w programie Erasmus Uczelnia stale monitoruje sugestie zmian i kierunków dla kształcenia wyższego oraz wdraża rozwiązania, wymagane przez światowy rynek w zakresie organizacyjnym, komunikacyjnym, medialnym i dokumentacyjnym w celu doskonalenia procesów zarządzania. Internacjonalizacja sprzyja modernizacji Uczelni, uatrakcyjnieniu i konkurencyjności oferty oraz rozwojowi usług dydaktycznych i badawczo-rozwojowych. Wyraźnie zwiększa wzrost kompetencji pracowników i studentów w zakresie korzystania z systemów informacyjnych. Działania w ramach programu Erasmus przyczyniają się do doskonalenia systemu oceniania i monitoringu prowadzonych akcji, co wpływa na jakość usług edukacyjnych. Jednym z ważniejszych celów jest powiązanie Uczelni z otoczeniem gospodarczym. Dlatego w strategii Uczelni dużą wagę przywiązuje się do nawiązywania kontaktów w zakresie organizacji i realizacji praktyk zagranicznych, powiązania z biznesem w zakresie tworzenia programów studiów, działalności badawczo-rozwojowej i nawiązywania partnerstw strategicznych.
Pierwsze wyjazdy oraz wnioski z nich wyciągnięte przyczyniły się do powstania na uczelni zarysu projektu studiów dualnych, które są właśnie wyprowadzane.
Udział w programie Erasmus wpływa na poprawę efektywności pracy administracji centralnej, wydziałowej i innych jednostek organizacyjnych Uczelni przez zdobywanie doświadczeń zagranicą i wdrażanie ich w uczelni macierzystej. Przyczynia się także do usprawniania systemu zarządzania finansami Uczelni oraz lepszego wykorzystywania środków. Współpraca na arenie międzynarodowej jest kluczowa dla przyszłości Uczelni i jej beneficjentów, a program Erasmus jest narzędziem jak i wsparciem w procesie umiędzynarodowienia Uczelni.